Η Βουλευτής Π.Ε. Κοζάνης και Τομεάρχης Τουρισμού ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. κ. Καλλιόπη Βέττα κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και την Υπουργό Τουρισμού, με θέμα: «Κατώτερος των προσδοκιών ο «νέος» αναπτυξιακός νόμος. Εκτός στρατηγικής στόχευσης παραγωγικού μετασχηματισμού της χώρας ο Τουρισμός»
Στην ερώτηση, η οποία συνυπογράφεται από 15 ακόμη βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ., η κ. Βέττα αναδεικνύει για ακόμα μία φορά την πολιτική της κυβέρνησης να νομοθετεί προνομιακά για τα μεγάλα συμφέροντα, και στον χώρο του τουρισμού.
Ειδικότερα, με συγκεκριμένες ρυθμίσεις στον αναπτυξιακό νόμο, συνεχίζει να εισάγει σειρά περιορισμών που θέτουν εκτός ευρωπαϊκών και εθνικών χρηματοδοτικών εργαλείων τις χαμηλότερες κατηγορίες τουριστικών επιχειρήσεων.
Όπως αναδεικνύει η Βουλευτής, με την πρόσφατη απόφαση, πρώτη προκήρυξη του Καθεστώτος Ενισχύσεων «Καθεστώς Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης» του αρμόδιου Υπουργού Ανάπτυξης, η κυβέρνηση περικόπτει το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης στον τομέα του τουρισμού στα 22,5 εκατ. €, και αποκλείει εξ αρχής την υποβολή επενδυτικών σχεδίων για το 90% των περιοχών της χώρας.
Παράλληλα, κατευθύνει την επιχειρηματική τουριστική δραστηριότητα μόνο στο Βόρειο Αιγαίο, τη Σαμοθράκη και σε ελάχιστα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τα προβλήματα στην φέρουσα ικανότητα των νησιών αυτών, στην πλειονότητά τους μικρής κλίμακας, με ιδιαίτερα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά και χωρίς χωροταξικά σχέδια.
Επιπρόσθετα, με το ελάχιστο ύψος των δύο εκατομμυρίων (2.000.000€) ευρώ επιλέξιμου κόστους επενδυτικού σχεδίου που απαιτείται, περιορίζει ακόμα περισσότερο τους εν δυνάμει ενδιαφερόμενους και θέτει εκτός αναπτυξιακού τις μικρές ξενοδοχειακές επενδύσεις στις περιοχές αυτές.
Επίσης, συνεχίζει να κατευθύνει τους οικονομικούς πόρους για ίδρυση ή επέκταση στις μεγάλες κατηγορίες ξενοδοχειακών μονάδων, από 4 αστέρια και άνω, ενώ παράλληλα θέτει ασφυκτικά κριτήρια αναβάθμισης σε ξενοδοχειακές μονάδες μικρότερων κατηγοριών, για τις οποίες η αναβάθμιση και η δυνατότητα συμμετοχής τους στον αναπτυξιακό νόμο περιορίζεται ακόμα περισσότερο εξαιτίας της αδυναμίας δανεισμού από το τραπεζικό σύστημα.
Όπως αναφέρει η Βουλευτής, ο τουρισμός δεν ανήκει στις προτεραιότητες της κυβέρνησης, παρά την συμβολή του στο Α.Ε.Π., στην εξισορρόπηση του εμπορικού ισοζυγίου συναλλαγών και την δημιουργία θέσεων εργασίας.
Χωρίς χρηματοδοτικά εργαλεία και χωρίς ειδικό καθεστώς που να τις διευκολύνει παρέχοντας εξειδικευμένα κίνητρα και ρευστότητα, οι μικρές επιχειρήσεις παλεύουν να επιβιώσουν σε ένα έντονο ανταγωνιστικό περιβάλλον με την Πολιτεία να απουσιάζει εκκωφαντικά.
Η Βουλευτής καλεί την ηγεσία των αρμόδιων Υπουργείων να προχωρήσουν στην αύξηση στον αναπτυξιακό νόμο του ποσοστού της συμμετοχής του τουρισμού στο συνολικό κονδύλι ενίσχυσης, και να βοηθήσουν τις μικρές και πολύ μικρές τουριστικές επιχειρήσεις που και αποτελούν την «ραχοκοκαλιά» του κλάδου.
H ερώτηση:
Αθήνα,17 Ιουλίου 2025
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς :
- Ανάπτυξης
- Τουρισμού
ΘΕΜΑ: «Κατώτερος των προσδοκιών ο «νέος» αναπτυξιακός νόμος. Εκτός στρατηγικής στόχευσης παραγωγικού μετασχηματισμού της Χώρας ο Τουρισμός»
Ο τουρισμός αποτελεί διαχρονικά κεντρικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας. Το 2024, ο τουρισμός είχε άμεση συνεισφορά περίπου 30 δις ευρώγια την ελληνική οικονομία, ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 13% του ΑΕΠ, και αν συνυπολογιστούν οι πολλαπλασιαστές από το ΙΟΒΕ και το ΚΕΠΕ, αυτό το ποσοστό φτάνει στο 30% του ΑΕΠ. Παράλληλα, ο τουρισμός, στην αύξηση των εξαγωγών υπηρεσιών στο εμπορικό ισοζύγιο συναλλαγών, καλύπτοντας σχεδόν το 70% του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών, και στην αιχμή της σεζόν δημιούργησε έως και 710.000 θέσεις εργασίας, δηλαδή περίπου το 16% της συνολικής απασχόλησης της χώρας.
Στον πρόσφατο νόμο 5203/2025 ΦΕΚ Α 87/2-62-2025, με τίτλο «Βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας – Τροποποίηση διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022 Αναπτυξιακός Νόμος – Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη – και λοιπές διατάξεις», ο τουρισμός απουσιάζει από τον σκοπό του για τον σχεδιασμό ενός νέου παραγωγικού και βιώσιμου μοντέλου. Η μη αναφορά – άρθρο 3- στον τουρισμό αποδεικνύει ότι για την κυβέρνηση της Ν.Δ. η τουριστική δραστηριότητα δεν αποτελεί προτεραιότητα.
Με τηνυπ. αριθ. 49926 (ΦΕΚ Β΄3306 / 27-6-2025) απόφαση -1η προκήρυξη Καθεστώτος Ενισχύσεων «Καθεστώς Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης» του αρμόδιου υπουργού Ανάπτυξης, η Κυβέρνηση αποτρέπει κάθε σοβαρή επενδυτική πρωτοβουλία, καθώς περικόπτει το ύψος της οικονομικής ενίσχυσης που θα παρασχεθεί στον τομέα του τουρισμού. Με όριο το 15% της συνολικής ενίσχυσης του καθεστώτος, μόνο 22,5 εκατ. €, θα μπορούν να κατευθυνθούν σε επενδύσεις στον τουρισμό και το ποσό αυτό διαμοιράζεται σε 11,25 εκατ. € για επιχορηγήσεις και τα υπόλοιπα είναι φοροαπαλλαγές.
Εκτός από τον ανωτέρω οικονομικό περιορισμό, η απόφαση προχωράκαισε γεωγραφικούς αποκλεισμούς. Επιτρέποντας την υποβολή επενδυτικών σχεδίων τουρισμού μόνο στο Βόρειο Αιγαίο, τη Σαμοθράκη και σε ελάχιστα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, αφήνει εκτός το υπόλοιπο 90% της χώρας. Όχι μόνο δεν λαμβάνεται υπόψη η φέρουσα ικανότητα των νησιών αυτών, στην πλειονότητά τους μικρής κλίμακας και με ιδιαίτερα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά και χωρίς χωροταξικά σχέδια τα περισσότερα, αλλά ακόμα και το ελάχιστο ύψος των δύο εκατομμυρίων (2.000.000€) ευρώ επιλέξιμο κόστος επενδυτικού σχεδίου που απαιτείται,αφήνει εκτός τους ενδιαφερόμενους για μικρές ξενοδοχειακές επενδύσεις στις περιοχές αυτές.
Οι οικονομικοί πόροι συνεχίζουν να κατευθύνονται για ίδρυση ή επέκταση στις μεγάλες κατηγορίες ξενοδοχειακών μονάδων, από 4 αστέρια και άνω, θέτοντας παράλληλα ασφυκτικά κριτήρια αναβάθμισης σε ξενοδοχειακές μονάδες μικρότερων κατηγοριών.
Η Κυβέρνηση, και στον νόμο αυτό, συνεχίζει την τακτική που ακολούθησε και στονπροηγούμενο 4887/2022«δικό της» νόμο, για τον οποίο ακόμα περιμένουμε τα απολογιστικά αποτελέσματα, να αφήνει εκτός χρηματοδότησηςτην πλειονότητα των τουριστικών επιχειρήσεων.Είναι προφανές ότι συνεχίζει να εργάζεται και να νομοθετεί για μόνο το 9,7% των εμπορικών επιχειρήσεων που, σύμφωνα με τα τελευταία ευρήματα της ετήσιας έκθεσης ελληνικού εμπορίου για το 2024, είχαν πρόσβαση σε εθνικά ή ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, ενώ μόνο το 10%, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων είχαν τη δυνατότητα τραπεζικού δανεισμού.
Επειδή, η απουσία ρητής ενσωμάτωσης του τουρισμού στο νέο παραγωγικό μοντέλο δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για τις στρατηγικές επιλογές της Πολιτείας, υπονομεύοντας την πληρότητα και την ισορροπίατων επιλογών της,
Επειδή, είναι αναγκαία η αύξηση της συμμετοχής του τουρισμού στο συνολικό κονδύλι ενίσχυσης του καθεστώτος και η επαναξιολόγηση των κριτηρίωνγεωγραφικών περιορισμών και αναβάθμισης για τον εκσυγχρονισμό των τουριστικών μονάδων,
Επειδή, η κυβέρνηση προωθεί τη τουριστική ανάπτυξη όχι για ΟΛΟΥΣ, αλλά για τους λίγους και εκλεκτούς, αποκλείοντας την πλειονότητα των τουριστικών επιχειρήσεων, σε μια εποχή όπου η ανάγκη για επενδύσεις και βιώσιμη αναβάθμιση είναι ιδιαίτερα μεγάλη .
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1.Σκοπεύουν να προχωρήσουν στην αύξηση του ποσοστού της συμμετοχής του τουρισμού στο συνολικό κονδύλι ενίσχυσης του καθεστώτος προκειμένου να επιτευχθεί ορθολογικότερη ανακατανομή των χρηματοδοτικών πόρων;
2.Τι προτίθενται να πράξουν για την στήριξη των μικρών και πολύ μικρών τουριστικών επιχειρήσεων που αποκλείονται από τον αναπτυξιακό; Πως θα τις βοηθήσουν να αποκτήσουν την απαιτούμενη ρευστότητα, ώστε να καταστεί δυνατή η συμμετοχή τους σε αυτόν;Θα δημιουργηθούν ειδικά καθεστώτα για αυτές;
- Σκοπεύουν να επαναξιολογήσουν τους γεωγραφικούς περιορισμούς και τα ασφυκτικά κριτήρια αναβάθμισης για μικρότερες τουριστικές μονάδες;
- Ποια είναι η θέση της Υπουργού Τουρισμού επί των ανωτέρω; Συμφωνεί με τον αποκλεισμό του τουρισμού από το άρθρο 3 του «νέου» αναπτυξιακού νόμου; Σε ποιες προτάσεις και ενέργειες έχει η αρμόδια Υπουργός Τουρισμού προβεί, και προς ποια υπουργεία, για την διεύρυνση της συμμετοχής των μικρότερων τουριστικών επιχειρήσεων σ αυτόν;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Βέττα Καλλιόπη
Καλαματιανός Διονύσης
Γαβρήλος Γιώργος
Δούρου Ειρήνη
Ζαμπάρας Μίλτος
Κασιμάτη Νίνα
Κόκκαλης Βασίλειος
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μαμουλάκης Χάρης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κώστας
Νοτοπούλου Κατερίνα
Παπαηλιού Γιώργος
Παππάς Νίκος
Τσαπανίδου Πόπη
Ψυχογιός Γιώργος